بزرگترین موضوع در بازاریابی شبکه ای

بزرگترین موضوع در بازاریابی شبکه ای


شما می توانید پشت هر شرکت و هر سازمانی پنهان شوید،اما نمی توانید پشت این کسب و کار پنهان شوید، زیرا بازاریابی شبکه ای به شما نیاز دارد تا نقش یک دهنده و یک راهبر واقعی را بازی کنید و در نهایت موفقیت شما در این دو امر،به شیوه ی عادلانه ای در نتیجه کارتان سنجیده خواهد شد.
بازاریابی شبکه ای به شما نیاز دارد تا :
1-    نقش یک دهنده را بازی کنید.
2-    نقش یک راهبر را بازی کنید.

اول از همه بیایید به ضرورت دهنده بودن در بازاریابی شبکه ای بپردازیم:

ساختار و طرح این نوع از کسب و کار نیاز دارد که شما در آن نقش یک دهنده را بازی کنید و به مردم و بازار ارزش اضافه کنید.

خارج از دنیای بازاریابی شبکه ای،کسب و کارهای خوب فراوانی وجود دارد،اما ساختار شرکت های بزرگ و حتی کسب و کارهای کوچک ،به گونه ای است که نیاز به دهنده بودن ندارند.در بسیاری از کسب و کارها،شما با داشتن دانش خود می توانید خودتان را ارزشمند کنید تا جایگزین کردن شخص دیگری به جای شما کار سخت و دشواری باشد .به این امر،(سندرم مدیریت میانی) گفته می شود.این امر به شما این قدرت را می دهد که با بالا رفتن از شغل و جایگاه دیگران شغل تان را حفظ کنید،حداقل در کوتاه مدت.اما در بازاریابی شبکه ای این گونه نیست.شما باید دانش خود را به اشتراک بگذارید و اگر این کار را انجام ندهید،درآمدی نخواهید داشت و هیچ درآمد مضاعفی  برای خود ایجاد نخواهید کرد،زیرا تیمی نخواهید ساخت.
شما در بسیاری از محیط های کاری،می توانید برای مدت کوتاهی حریص باشید.اما اگر در کار بازاریابی شبکه ای،حریص باشید نمی توانید به جایی برسید.شما نمی توانید با مردم به گونه ای رفتار کنید که گویی همه چیز در چک ماهانه ی شما خلاصه شده است.آن ها متوجه این موضوع می شوند و به سازمان شما ملحق نخواهند شد.
در اکثر کسب و کارها،شما می توانید به صورت خود محور عمل کنید و در عین حال به درجه ای از موفقیت برسید;اما اگر در بازاریابی شبکه ای به صورت خود محور عمل کنید،مثل این است که سوار چرخ و فلک شده اید و مدام بالا و پایین خواهید رفت.شاید با این کار بتوانید برای خود یک فرو ش مقطعی ایجاد کنید،اما تیم در حال رشدی که برای شما درآمد مضاعف ایجاد کند،نخواهید ساخت;بنابراین مدام باید از اول شروع کنید.
در اکثر کسب و کارها،مردم چیزی را ارئه می دهند که خودشان می خواهند(چیزی که به معنای واقعی،داشتن نقش یک دهنده نیست).
ایفای نقش دهنده به این معناست که شما چیزی را ارئه دهید که به معنای واقعی مورد نیاز است و از شما خواسته می شود،نه چیزی را که خودتان می خواهید.
اگر در بازاریابی شبکه ای ،تمام آنچه در رابطه با آن با دیگران صحبت می کنید،معطوف به فرصت درآمدزایی شود(چیزی که شما فکر می کنید،باید ارائه دهید)،تعداد کمی از افراد به شما ملحق می شوند.زمانی که شما بتوانید به چیزی که مردم از شما می خواهند،برسید و راهکاری ارائه دهید که چالش اصلی آن ها برای دست یابی به موفقیت باشد،می توانید از آن ثروت کسب کنید و از این کسب ثروت،لذت ببرید.
در بسیاری از کسب و کارهای سنتی،مجبور می شوید بار مسئولیت افراد زیادی را به دوش بکشید که نمی خواهند همکاری کنند و فقط حضور دارند تا حقوق ماهیانه شان را دریافت کنند.بازاریابی شبکه ای تنها به افرادی پاداش می دهد که در مردم و بازار ارزش ایجاد کنند.

حال به بررسی نقش راهبری می پردازیم.

من راهبر را به این صورت تعریف می کنم :راهبر،فردی است که در زندگی افراد دیگر حضور پیدا می کند و باعث می شود که آن ها کاری را انجام دهند که اگر او نبود انجام نمی دادند،کارهایی را که برای آن ها مهم است.
قبل از این که برای به خاطر سپردن این تعریف تلاش کنید،بگذارید بخش بخش این تعریف را بررسی کنیم.
(کارهایی که برای آنها مهم است)،به معنای داشتن اهمیت برای دیگران است،نه برای شما.اگر حضور شما در زندگی دیگران باعث شود که تنها به مواردی بپردازید که برای خود شما مهم است،معنای این رفتار دخالت در زندگی دیگران است.
(باعث می شود تا آنها کاری را انجام دهند که اگر او نبود،انجام نمی دادند)،به این واقعیت اشاره می کند که تقریبا همه رفتارها و تصمیمات افراد،توسط سیستم ناخوآگاه باورهای او شکل می گیرند.این سیستم ناخودآگاه باورها،مانند عینک هایی با شیشه ای رنگی است که با آن به زندگی نگاه می کنیم.بعضی از این باورها آنقدر زود در درون ما توسعه پیدا می کنند که حتی ما متوجه آن نیستیم.این عینک ها ،سیستم باورهای ما،تعهد،اعتماد و هر آن چیزی است که فکر می کنید هستیم.
آنها نقش محدود کننده ی اهداف ما و حتی جلوگیری کننده از داشتن هدف را در درون ما بازی می کنند. آنها تعیین می کنند که ما چگونه گوش دهیم و چگونه گوش ندهیم.آن ها تعیین کننده ی این امر هستند که به سراغ مشتری احتمالی برویم یا خیر.آن ها در نحوه ی برخورد ما با مشتری نیز تاثیرگذارند.هنگامی که شما این عینک ها کنار می گذارید،نه تنها در کسب و کار بازاریابی شبکه ای شما،بلکه در همه ی ارکان زندگی تان تغییر ایجاد می شود.
کسب و کار بازاریابی شبکه ای شما در معرض سیستم های باورتان قرار می گیرد.
تا زمانی که عینک های شما،نقش تصمیم گیرنده را در زندگی تان ایفا می کنند،هدایت زندگی خود را در دست ندارید و زمانی متوجه این امر می شوید که به نتیجه دلخواه خود نرسیده اید،آنگاه نداشتن این هدایت را درک می کنید.
حالا بیایید با کلمه (حضور پیدا کردن)،دست و پنجه نرم کنیم; زیرا افراد زیادی نسبت به این کلمه واکنش های منفی دارند.اکثر مردم در ناخودآگاه خود،باوری دارند که می گوید (من با دیگران تفاوت دارم) چشم های ما می گوید که بدن ما هم از هزاران جهت با دیگران تفاوت دارد;رنگ،سایز،جنسیت،مکان، پوشش و ..... اما تصور کنید که مردم مانند یک جزیره باشند.اکثر این مردم مانند یک جزیره زیر دریا هستند ;جایی که نمی توانند دیده شوند،اما همگی بهم پیوسته اند.
مردم درست مانند یک جزیره،به یکدیگر متصلند.اما ما نمی توانیم زیر سطح دریا،جایی را که آن ها به هم متصلند ببینیم.حضور یافتن در زندگی دیگران به معنای واقعی،حضوریافتن در زندگی خودمان است.
اگر شما به دیگران اهمیت می دهید و می بینید که آن ها به علت سیستم های باور خود،به آنچه خواهان آنند،نمی رسند (با در نظر گرفتن این واقعیت که ما مانند جزیره ای به هم متصل هستیم)،موظفید که برای آنها کاری انجام دهید.این امر به این معنا نیست که شما تحت پوشش حضور یافتن،نقش یک آدم نفرت انگیز و فضول را در زندگی آن ها بازی کنید و هرکاری که می خواهید انجام دهید.در حقیقت این موضوع،ما را در این حد محدود می کند که زمانی کاری را برای دیگران انجام دهیم که خودشان می خواهند.
هیچ ترازویی عادلانه تر از این نیست که ما انجام کاری را با نتیجه ی حاصل از آن بسنجیم.این بزرگترین نکته در بازاریابی شبکه ای است.

نویسنده :برایان کلمر

 


    

 

تاریخ انتشار   :   1397-04-19