طرح درآمدزایی

« مقدمه »

 


پس از فراز و نشیب های بسیار، بازاریابی شبکه ای به عنوان بخشی از تجارت امروز به مرور جایگاه خود را در کسب و کار کشورمان یافته و در صورتیکه در مسیر صحیح خود پیش برود می تواند موجب رونق تولید و توزیع و تقسیم عادلانه سود حاصله بین فعالین این بخش گردد.
می دانیم که یکی از عوامل پیشرفت کشورهای در حال توسعه، رونق بنگاه های اقتصادی و تولیدی کوچک و متوسط بویژه در بخش خصوصی می باشد، و متاسفانه بررسی آماری بنگاه های تولیدی کوچک کشورمان حاکی از آن است که اکثریت قریب به اتفاق این بنگاه ها یا غیر فعال هستند و یا با تمام ظرفیت در حال تولید نیستند یکی از عوامل اساسی این پدیده عدم توانایی رقابت این بنگاه ها با شرکت های بزرگ داخلی و خارجی است که با استفاده از تبلیغات قدرتمند خود که عموما با صرف هزینه های سرسام آور همراه است عرصه رقابت را بر آنان تنگ کرده و از میدان خارج می کنند.
امید است فعالین بازاریابی شبکه ای کشورمان با تشخیص نیازهای مصرف کنندگان استراتژی خود را به گونه ای تعیین نمایند که در نهایت رونق بخش تولید داخلی، ایجاد اشتغال پایدار و رفاه عمومی را در پی داشته باشد.

 

 « تعاریف و اصطلاحات »

 

1- بازاریابی شبکه ای Multi-Level marketing:

به نوعی برنامه فروش مستقیم اطلاق می شود که توزیع کنندگان هم به ازاء فروش هایی که شخصا انجام می دهند پاداش می گیرند و هم به ازاء فروش هایی که توسط زیر مجموعه آنها صورت می گیرد.  
در این سبک، توزیع کنندگان با حذف واسطه های معمول در تجارت سنتی، کالا و خدمات را با قیمت رقابتی به دست مصرف کنندگان می رسانند و سودی که از طریق حذف واسطه ها کسب می شود تحت شرایط خاصی که در طرح درآمدی شرکت تعین شده است بین توزیع کنندگان تقسیم می شود.

2- بازاریاب یا نماینده مستقل Independent Representative:

به افرادی اطلاق می شود که به منظور بازاریابی و فروش محصولات یا خدمات شرکت به آن ملحق می شوند. در این شرکت بازاریاب تحت آموزش و حمایت افراد بالاسری قرار می گیرد اما هیچ کسی رئیس دیگری نیست و هر نماینده به صورت مستقل فعالیت می کند.

3- دفترکار (B.C) یا Business Center

افرادی که توسط نمایندگان مستقل جذب و آموزش های لازم را فرا می گیرند با عضویت در سایت شرکت صاحب یک صفحه شخصی می شوند که از طریق آن اقدام به خرید محصول، مدیریت حساب ها و مشاهده فعالیت افراد زیر مجموعه خود می نمایند، این صفحه در واقع دفتر کار نماینده مستقل است که تا زمانی که نماینده مستقل در شرکت فعال باشد در اختیار وی قرار دارد و در صورت عدم فعالیت صفحه مورد نظر غیر فعال می گردد.

4- بالاسری UpLine:

به تمامی کسانی که در طرح درآمدی شرکت مستقیما بالاتر از شما قرار می گیرند بالاسری گفته می شود که وظیفه انتقال آموزش های تجارت شبکه ای به شما را به عهده دارند.

5- زیر مجموعه DownLine:

به تمامی کسانی گفته می شود که توسط شما به سازمان می پیوندند و مسئولیت آموزشی آنها را به عهده دارید.

6- طرح درآمدی ( پاداش ):

طرحی که در این شرکت برای تعیین میزان و چگونگی پاداش هر یک از رهبران و افراد موثر در فروش محصول و خدمات ارائه شده است.

شرط فعال بودن برای دریافت پاداش فروش مجموعه: هر نماینده فروش باید ماهانه حداقل مبلغ 50.000 تومان از محصولات شرکت رااز طریق دفتر کار خود خریداری نماید تا واجد شرایط دریافت پاداش از مجموعه خود شود.

7- قانون کمپرس Roll UP:

نمایندگان مستقلی که فعال تلقی نمی شوند، هنگام محاسبه پاداش های سطحی در سطوح مجاز پاداش گیری قرار نمی گیرند و سطح پاداش گیری آنها به اولین نماینده مستقل فعال بعد از آنان تعلق می گیرد.

8- مصرف کننده نهایی End User:

کسی است که محصولات شرکت را به منظور غیر تجاری و برای مصرف شخصی خریداری می کند.

9- امتیاز فروش S.V:

عبارتست از امتیاز فروش هر محصول که درصدی از قیمت فروش محصول است که معیار پرداخت پاداش فروش به نمایندگان مستقل می باشد.

10- امتیاز فروش شخصی P.V :

عبارتست از درصدی از قیمت محصول برای اعمال تخفیف خرده فروشی بر اساس حجم خرید.

11- ضریب سهم فروش (IS ):

این ضریب در پاداش مدیریت افراد تاثیر گذار بوده و از فرمول زیر محاسبه می شود:

12- ضریب رشد عرضی (WG):

این ضریب در امتیاز افراد ضرب می شود و باعث می شود افرادی که به رشد عرضی مجموعه خود می پردازند امتیاز بالاتر و در نتیجه پاداش بیشتری دریافت کنند. این ضریب بر اساس تعداد شاخه های مستقیم فرد که دارای خرید گروهی بالای 500,000 تومان هستند، طبق فرمول زیر محاسبه می شود.

 

13- سطح Level:

 

افرادی که توسط یک نماینده مستقل جذب شرکت شده و به عنوان نمایندگان جدید آغاز به کار می کنند سطح اول فرد نخست می باشند ، در این بخش نمایندگان مستقل هیچ محدودیتی برای جذب افراد جدید در سطح بعد از خود ندارند و همچنین در سطوح بعدی نمایندگان مستقل نیز به میزان نامحدود می توانند افراد جدید جذب نموده و سطح پس از خود را تشکیل دهند.

14- شاخه سیب:

شاخه هایی از یک فرد را که بیش از 500,000 تومان خرید انجام شده را شاخه سیب می نامیم.

15- مشتری ترجیحی :

مشتری ترجیحی به افرادی اطلاق می شود که توسط یک بازاریاب به سایت معرفی شده اند و تنها مصرف کننده محصولات شرکت سیب هستند.با معرفی هر مشتری ترجیحی توسط افراد فعال سازمان،10 درصد از فروش مشتری ترجیحی به معرف تعلق می گیرد و مشتری ترجیحی نیز 10 درصد از قیمت محصول ( ضرب در s.v) تخفیف خواهد داشت.

مبلغ خرید توسط مشتری ترجیحی،به عنوان مبلغ خرید فرد معرف محسوب شده و افراد بالا سری از تمامی پلان های درآمد زایی آن بهره مند خواهند بود.

16- امتیاز بالاسری:

امتیاز بالاسری امتیازی است که از هر فرد فعال به فرد بالاسری ( معرف) منتقل می شود و پاداش سطحی و یا مدیریتی هر فرد از امتیازی که به او رسیده است محاسبه می شود.

امتیاز بالاسری=مبلغ خرید فرد * 0.2 * SV

توجه داشته باشید که هر فرد دارای یک امتیاز بالاسری است . بعد از کسر پاداش فرد از این امتیاز ، باقی مانده (بعلاوه 20 درصد از مبلغ خرید خود فرد ضرب در sv) به فرد معرف بعدی منتقل می شود . لطفا برای درک بیشتر به مثال ها مراجعه کنید.

17- ویژگی های طرح:

  * شفافیت طرح:

این طرح به روش Multi-Level و بر اساس شفافیت در کلیه بخش های سازمان تهیه شده است و از ویژگی های آن می توان به موارد ذیل اشاره کرد:


  *کالا محور:

طرح براساس فروش کالا استوار است و نمایندگان مستقل بنا به مقدار فروش، از پاداش و مزایای طرح بهره مند می شوند نه تعداد افرادی که جذب سازمان نموده اند.


  *سادگی طرح:
طرح های درآمدی شرکت هایی که دارای پیچیدگی هستند برای اکثر اعضاء جدید قابل فهم نبوده و اعضاء مستقل در توضیح و تشریح آن برای اعضای جدید دچار مشکل شده و در مقابل زحمات بسیاری که متحمل می شوند به نتایج قابل قبولی دست نمی یابند از طرفی پیچیدگی موجب عدم شفافیت می شود به همین دلیل این طرح تا حد ممکن ساده و قابل فهم برای عموم مردم تهیه شده است.

*توجه ویژه به کیفیت محصولات:
محصولاتی که وارد سبد خرید سفیران یگانه بازاریابی (سیب) می شوند بایستی قبل از آن از نظر کیفی توسط کارشناسان و متخصصین تیم کنترل کیفیت شرکت مورد تائید قرار گرفته و در زمان عرضه نیز پیوسته تحت نظارت کارشناسان شرکت قرار داشته باشند. به همین دلیل مصرف کنندگان این محصولات می توانند با اطمینان از کیفیت و مرغوبیت بالای محصولات آنها را خریداری و مصرف نمایند.


  * قیمت مناسب محصولات:
یکی از مزایای سازمان های فروش شبکه ای حذف واسطه ها است و از این رهگذر منافعی عاید می شود که بایستی بین شرکت و اعضاء آن تقسیم شود همچنین از محل همین منافع قیمت تمام شده کالا نیز کاهش خواهد یافت و از طرفی تامین کنندگان اقلام مورد نیاز شرکت با توجه به خریدهای کلان و مداوم شرکت و حذف هزینه های تبلیغاتی و سربار راغب هستند کالای تولیدی را با حداقل سود و در حجم بالاتر به شرکت بفروشند؛ به همین خاطر این نحوه فروش کالا روش برد برد برای تولیدکننده و مصرف کننده می باشد. به همین لحاظ احداث فروشگاه های زنجیره ای در مراکز استان ها در برنامه آتی شرکت سفیران یگانه بازاریابی قرار دارد.


« طرح درآمدزایی »


این طرح از 3 قسمت مجزا تشکیل شده است که هر قسمت دارای پاداش و مزایای مشخصی می باشد و نمایندگان مستقل پس از احراز هر یک از شرایط قسمت های مختلف می توانند از پاداش های مربوطه بهره مند شوند.

1- تخفیف خرده فروشی     
2- پاداش چند سطحی               
3- پاداش مدیریت

توجه : مطابق آیین نامه مجموع کل پاداش ها و تخفیف هایی که افراد فعال دریافت می کنند معادل 40 درصد از فروش شرکت خواهد بود.

توجه: مجموع پاداش های هر ماه نهایتا تا هفتم ماه بعد به حساب بازاریابان واریز خواهد شد.

1- تخفیف خرده فروشی:

 هر فروش کالایی که مستقیما توسط اعضاء انجام شود خرده فروشی نامیده می شود که یکی از مواد احراز شرایط پاداش گیری، در شرکت سفیران یگانه بازاریابی محسوب می شود.  تخفیف خرده فروشی در زمان خرید فرد، از قیمت محصول کاسته شده و خریدار متناسب با مبلغ خرید خود، تخفیف دریافت می کند.
تخفیف خرده فروشی براساس میزان فروش به شرح ذیل محاسبه می شود:

مبلغ خرده فروشی = 20% ارزش کالا * pv

 به منظور کمک به نمایندگان فروش در جهت دریافت پاداش خرده فروشی، تخفیف خرده فروشی در هنگام خرید بر روی فاکتورهای مربوطه اعمال می گردد.

2- پاداش چند سطحی:

شرکت سفیران یگانه  بازاریابی به منظور افزایش انگیزه در افرادی که تازه عضو این گروه شده اند، پاداش چند سطحی را تعریف کرده است که مطابق آن افراد بر اساس نمایندگان مستقیم و غیر مستقیم خود تا 6 سطح پاداش دریافت می کنند.

توجه: پاداش چند سطحی تنها تا سطح 7 افراد تعلق می گیرد.
برای محاسبه مبلغ پاداش چند سطحی ابتدا امتیاز فرد از جدول زیر مشخص می شود:

 

             جدول شماره 1 ( امتیاز چند سطحی)

شرایط احراز رتبه برای پاداش چند سطحی

امتیاز فرد

فردی که هیچ نماینده مستقیمی ندارد

0

فردی که 1 سطح نماینده فعال دارد

30

فردی که 2 سطح نماینده فعال دارد

28

فردی که 3 سطح نماینده فعال دارد

26

فردی که 4 سطح نماینده فعال دارد

24

فردی که 5 سطح نماینده فعال دارد

22

فردی که 6 سطح نماینده فعال دارد

20

فردی که 7 سطح نماینده فعال دارد

18

فردی که فقط 1 نماینده فعال دارد 10

 

توجه: فردی که تنها یک شاخه فعال دارد در هر شرایطی امتیاز برابر 10 را خواهد داشت.

نحوه محاسبه پاداش چند سطحی:
برای محاسبه پاداش چند سطحی، با خرید هر فرد مبلغی به عنوان پاداش بالاسری کنار گذاشته می شود. در حال حاضر این مبلغ 20 % از خرید شما ( ضرب در  GWو S.V) می باشد به این معنی که با هر خرید شما 20% از مبلغ خرید شما به عنوان پاداش به فرد معرف تعلق می گیرد ( بدون در نظر گرفتن تخفیف خرده فروشی)
نحوه محاسبه این پاداش بصورت زیر است:

امتیاز بالاسری = مبلغ خرید فرد × S.V  × 0.20

پورسانت هر فرد از مبلغ امتیاز بالاسری کسر شده و مابقی پاداش به فرد بالاسری منتقل می شود. به این معنی که اگر فرضا امتیاز رسیده به شما معادل 1 میلیون تومان باشد و پورسانت شما 100 هزار تومان، مبلغ 100 هزار تومان از 1 میلیون تومان کسر شده و مابقی (900 هزار تومان) به فرد معرف شما منتقل می شود.
نحوه محاسبه پورسانت هر فرد به صورت زیر است :

ضریب IS نشان می دهد شما چقدر در فروش کل شرکت نقش موثر داشته اید.

ضریب GW نشان می دهد که شما چقدر رشد عرضی داشته اید.

3- پاداش مدیریت:

برای محاسبه پاداش مدیریت ابتدا رده سازمانی افراد مشخص می شود و هر فرد بر اساس رده سازمانی خود درصدی از فروش افراد زیر مجموعه خود را به صورت پاداش دریافت می نماید.

توجه: نحوه محاسبه پاداش در این قسمت مشابه محاسبه پاداش در قسمت قبل می باشد با این تفاوت که شرایط احراز رتبه و امتیازات فرد متفاوت است.


نحوه مشخص کردن رده سازمانی افراد فعال مطابق جدول زیر می باشد:

جدول شماره 2 (امتیاز مدیریتی)

رتبه سازمانی

شرایط احراز رتبه

امتیاز فرد

سفیر1 دارای 4 شاخه بالا 500,000 تومان

30

سفیر2 دارای 5 شاخه بالا 500,000 تومان 31
سفیر3 دارای 6 شاخه بالا 500,000 تومان 32
سفیر4 دارای 7 شاخه بالا 500,000 تومان 33
سفیر5 دارای 8 شاخه بالا 500,000 تومان 34
سفیر6 دارای 9 شاخه بالا 500,000 تومان 35
سفیر7 دارای 10 شاخه بالا 500,000 تومان 36
سفیر8 دارای 11 شاخه بالا 500,000 تومان 37
سفیر9 دارای 12 شاخه بالا 500,000 تومان 38
سفیر10 دارای 13 شاخه بالا 500,000 تومان 39
سفیر11 دارای 14 شاخه بالا 500,000 تومان 40
سفیر12 دارای 15 شاخه بالا 500,000 تومان 41
سفیر طلایی دارای 16 شاخه بالا 500,000 تومان 42
سفیر الماس دارای 17 شاخه بالا 500,000 تومان 43
سفیر برلیان دارای 18 شاخه بالا 500,000 تومان 44

 

توجه: در صورتی که فرد دارای 2 یا چند رتبه بصورت همزمان باشد، رتبه سازمانی بالاتر برای او منظور خواهد شد.

توجه: هر فرد یکی از پاداش های چند سطحی و یا مدیریتی را دریافت می کند.

نحوه محاسبه پاداش مدیریت:
برای محاسبه پاداش مدیریت، با خرید هر فرد مبلغی به عنوان پاداش بالاسری کنار گذاشته می شود. در حال حاضر این مبلغ 20 % از خرید شما ( ضرب در  S.V و GW ) می باشد به این معنی که با هر خرید شما 20% از مبلغ خرید شما به عنوان پاداش به فرد معرف تعلق می گیرد ( بدون در نظر گرفتن تخفیف خرده فروشی)
نحوه محاسبه این پاداش بصورت زیر است:

امتیاز بالاسری = مبلغ خرید فرد × S.V  × 0.20

پورسانت هر فرد از مبلغ پاداش بالاسری کسر شده و مابقی پاداش به فرد بالاسری منتقل می شود.
نحوه محاسبه پورسانت هر فرد به صورت زیر است :

در پاداش مدیریتی امتیاز افراد تا هفت سطح بر اساس حجم فروش شاخه ها می تواند مطابق جدول زیر افزایش یابد و این افزایش امتیاز می تواند باعث افزایش پورسانت دریافتی از هفت سطح فرد گردد.

جدول شماره 3

حجم فروش شاخه ( تومان )

امتیاز

بین 1,000,000 تا 1,999,999

1

بین 2,000,000 تا 3,999,999

2

بین 4,000,000 تا 7,999,999

3

بالای 8 میلیون تومان

4

برای مثال اگر فردی دارای یک شاخه 1,500,000 تومانی و یک شاخه 8,000,000 تومانی باشد امتیاز او از جدول شماره یک و یا جدول شماره 2 محاسبه شده و سپس 1 امتیاز (شاخه بالای 1,000,000 تومانی ) و 4 امتیاز (شاخه 8 میلیون تومانی) به امتیاز او اضافه خواهد شد.

مثال  1 پاداش چند سطحی :

در مثال بالا افراد G, C, F و H هیچ پاداش مدیریتی و یا چند سطحی دریافت نخواهند کرد و صرفا متناسب با مبلغ خرید، 20 درصد تخفیف خرده فروشی خواهند داشت.
با فرض SV  برابر 100 درصد باشد ، پاداش مدیریتی افراد به صورت زیر خواهد بود:

1- محاسبه پاداش IS افراد:

تعداد افراد فعال (با فرض اینکه کمپانی فقط همین افراد فعال را دارد) برابر 8 نفر می باشد.

کل فروش شرکت در این ماه (با فرض اینکه کمپانی فقط همین افراد فعال را دارد)برابر 17,000,000 تومان باشد.

برای نمونه IS فرد D مطابق محاسبه زیر می باشد:

2- محاسبه امتیاز افراد:

با توجه به اینکه هیچ یک از افراد بالا دارای 4 دست ( یا بیشتر ) بالای 500،000 تومانی نیستند جایگاه همگی آن ها از جدول شماره 1( پاداش چند سطحی) محاسبه خواهد شد:

فرد A دارای 3 نسل افراد فعال بوده و امتیاز 26 خواهد داشت. 

فرد B دارای 2 نسل افراد فعال بوده و امتیاز 28 خواهد داشت.

فرد D دارای 1نسل افراد فعال بوده و امتیاز 30 خواهد داشت.

3- محاسبه GW:

این شاخص براساس شاخه های مستقیم بالای 500,000 تومان به توان 0.2 می باشد و برای افراد مثال بالا مطابق زیر خواهد بود:

4- محاسبه پورسانت:

برای محاسبه پورسانت D ابتدا محاسبه می کنیم که زیر مجموعه ( EوF) چه مقدار خرید کرده اند.مقدار 20 درصد از مبلغ خرید این دو فرد (2,000,000 تومان) به عنوان امتیاز بالاسری D در نظر گرفته می شود.بنابراین پورسانت D طبق محاسبه زیر خواهد بود:

برای محاسبه پورسانت B ابتدا پاداش D از امتیاز بالاسری او (400,000 تومان) کسر شده و مابقی به امتیازات بالاسری B منتقل می شود:

887,478 =0.2  * 0.2+2,000,00  * 1,000,000 +(400,000 -112,522) =B امتیاز بالاسری

بنابراین  پورسانت B برابر خواهد با:

برای محاسبه پورسانت Aابتدا پاداش B از امتیاز بالاسری او (887,478 تومان ) کسر شده و ما بقی به امتیازات بالاسری A منتقل می شود:

2,807,860=0.2 * 2,000,000 + 0.2 * 7,000,000 +0.2 * 2,000,000 + (279,619 - 887,478 ) = A امتیاز بالاسری

بنابراین پورسانت A برابر خواهد بود با :

در مثال بالا در صورتی که فرد Dفقط یک شاخه فعال داشته باشد امتیاز او در هر شرایطی 10 خواهد بود.

مثال 2 ( پاداش مدیریتی):

در مثال اول ( شکل 1 ) اگر فرد A دو فرد ( یا شاخه ) M , N را با مبالغ 500,000 تومان و 600,000 تومان بصورت مستقیم وارد مجموعه کند امتیاز او شامل شرایط مدیریت شده و افزایش می یابد.

در این حالت فرد A دارای 5 شاخه بالای 500,000 تومان بوده و امتیاز او طبق جدول شماره 2 برابر 31 خواهد بود. با توجه به این که یکی از شاخه های این فرد دارای حجم فروش 2 میلیون تومان می باشد 2 امتیاز به امتیازات او اضافه خواهد شد.همچنین این فرد دارای دو شاخه بالای 4 میلیون می باشد( شاخه G و B) که امتیاز او را 6 واحد افزایش خواهد داد.

بنابراین امتیاز A برابر با 31+2+6 و یا به عبارتی 39 امتیاز.

تاریخ انتشار   :   1397-06-13