معرفی بازاریابی شبکه ای و تاریخچه آن

معرفی بازاریابی شبکه ای

برخی از افراد به صورت ذاتی فروشندگان خوبی هستند و برخی دیگر استعداد های هنری بسیاری دارند اما برخی معتقدند که همه ی افراد با کمی تمرین و آموزش می توانند افراد را برای خرید محصولی که دارند توجیح و ترقیب کنند و به مراتب جزء فروشندگان برتر قرار گیرند.

در طی حدودا سی سال اخیر شیوه جدیدی  در فروش بوجود آمده که آن را با نام  multi level marketing  یا بازاریابی شبکه ای میشناسیم.
این شیوه در آمد زایی به صورت آرام و پنهان پیش رفته و میلیونها نفر از مردم را به فروش  محصولات و کسب در آمد معقولی برای خودشان  ترقیب  کرده.
گاهی اوقات در جمع های دوستان یا خانوادگی قرار می گیرید  و آخر هفته خود را در کنار آنها می گذرانید و قصد خرید های شخصی خود را دارید  از قبیل  خرید هایی مثل پوشاک ، لوازم خانگی ، بهداشتی و آرایشی ، مکمل های غذایی و دیگر محصولات مورد استفاده روزمره را دارید در این میان می توانید دوستان و اقوام خود را در این خرید ها شرکت دهید و آنها نیز عضوی از این بازاریابی شبکه ای باشند.
اگر شما هم شخصی هستید که در زندگی روزمره خود به وفور در معرض این دست از معاملات قرار میگیرید، برای گسترش زندگی مالی خود میتوانید نتورک مارکتینگ و بازاریابی شبکه ای را در کنار حرفه ی خود و یا به عنوان شغل اصلی برگزینید و پیشرفت خود را درزندگیتان نظاره گر باشید.

نتورک مارکتینک یا همان بازاریابی شبکه ای یک معامله پایاپای  و منصفانه برای طرفین این معامله است  که از اوایل سال 1998 میلادی رواج یافت  و سراسر دنیا را دربرگرفت.
امروزه زنان خانه دار مدیران شرکت ها افراد بازنشسته دانش آموزان و دانش جویان و افراد در تمام زمینه های دیگر کاری  مشغول فروش محصولات در نتورک و کسب درآمد هستند. این در حالی است که حرفه قبلی خود را نیز حفظ کرده اند.
نتورک مارکتینگ پدیده جدیدی است که در سه دهه اخیر کل دنیا را در برگرفته  و در آینده نزدیک بیش ازپیش با آن سر و کار خواهیم داشت از این رو مقالات و مطالعات زیادی در این مورد در دست نیست.
سازمان  WFDSA ( فدراسیون جهانی فروش مستقیم)  نتورک را به صورت خرید و فروش محصولات و سرویس دهی  مستقیم به مشتری  به صورت رو در رو در محل (منزل ، محل کار شما و  دفاتر دیگر  و دیگر محل هایی که در آن خرده فروشی صورت میگیرد ) به بهترین صورت توصیف می کند.
گرچه  میدانیم که این توصیفات برای فروش مستقیم نیز صدق میکنند هرچند که مشابه نتورک یا فروش شبکه ای نخواهند بود و  تفاوت ها و مشخصه های متفاوتی میان این دو  وجود دارد.

در هر دو مورد فروش مستقیم و فروش محصولات در نتورک فروش به صورت رو در رو با  مشتری و مصرف کننده  می باشد  پس در هر دوی این متد ها فروشنده در یک طرف و در سمت دیگر مشتری قرار میگیرد.
در هر دو ی این متد ها فروشنده قصد دارد که توجه مشتری را به سوی محصول خود جلب کند  و تاثیر مثبتی بر روی تصمیم گیری نهایی مشتری برای خرید و یا عدم خرید آن محصول داشته باشد.
و اما تفاوت  اصلی میان این دو متد ، میتواند سازماندهی قوی تیم های فروش در نتورک  هدفمند بودن آن و حذف واسطه ها  در پروسه ی خرید کالا نسبت به فروش  مستقیم باشد.
فروش شبکه ای فعالیتی است که همه  افراد در هر نقطه ای از زندگی قرار داشته باشند می توانند انجام دهند و تولید درآمد کنند.

هزاران نفر را میشناسم که در کنار شغل اصلی خود در شرکت های  MLM نیز فعالیت دارند .
و بسیاری دیگر با فعالیت تمام وقت و گذاشتن تمام وقت خود بر روی این کار میلیونر شده اند و آن را به عنوان حرفه اصلی خود برگزیدند.
در این شیوه از درآمد زایی هیچ گونه سرمایه گذاری و صلاحیت هایی از قبیل تحصیلات و ... احتیاجی ندارد.
در کنار تولید درآمد افراد در این حرفه ارتباطات اجتماعی گسترده تری را در جامعه خواهند داشت و این نیز از دیگر مزیت های این شغل و حرفه است.

مختصری برتاریخچه و تاسیس بازاریابی شبکه ای:

بازاریابی شبکه ای یا همان نتورک مارکتینگ پدیده ای است برای فروش هرچه بهتر محصولات کسب  یک سود پایاپای برای طرفین معامله و ایجاد درآمد در دنیای امروزی که به سرعت رو به رشد و گسترش می باشد.
به این صورت که افراد در شبکه میتوانند در هر کجا که باشند محصولات را توزیع کرده با ریسک بسیار پایین و بدون احتیاج به سرمایه گذاری های کلان  از مجموعه ی خود کسب درآمد کنند .
این مشخصه ها و ویژگی هاست که نتورک را به عنوان شغلی جذاب به افراد معرفی میکند.
تخمیتن زده شده که در ایالات متحده بالای 70% از درآمد فروش مستقیم از نتورک بدست می آید.
گرچه که آمار و ارقام مشخصی از کسب درآمد توسط افراد در سطح ملی وجود ندارد، اما به نظر میرسد که بیش از 500 میلیون نفر در سراسر دنیا نتورکر یا عضوی از این شبکه های بازاریابی هستند.
همانطور که میدانید مدارک و اسنادی از تاریخچه تاسیس بازاریابی شبکه ای در دسترس نیست اما به صورت کلی میدانیم که این کسب و کار اصل و نصب و اصالت خود را  به شرکت Nutralite  یا formely  (کارخانه ی تولید مکمل های غذایی و ویتامین در کالیفرنیا) مدیون است.
در اوایل دهه 1940 میلادی این کمپانی فروش مستقیم خود را آغاز کرد.
به نظر میرسد که این کسب و کار و بازاریابی زمانی نمایان شد و به اوج درآمد خود رسید که توزیع کنندگان با رجوع به دوستان اقوام و آشنایان خود و شرکت دادن آنها در شبکه و ایجاد فرصت شغلی برای آنها در nutralite فروش بیشتری را به ارمغان آوردند.
در آن نقطه از زمان سیستم پیشرفته ای برای تشخیص پاداش فروش برای توزیع کنندگان که افراد جدیدی را به شبکه دعوت کرده بودند وجود نداشت.
با گسترش روز افزون و پیشرفت هرچه بیشتر این شبکه سیستم پرداخت 2% پاداش فروش برای توزیع کنندگان و اسپانسر های انها که موجب دعوتشان به این شبکه شده بودند به وجود آمد.
همین بود که موجب تولد سیستم مدرن اما ابتدایی فروش  در آن برهه  از زمان شد.
Nutralite رشد و سود بی سابقه ای را در دهه های اخیر به لطف رشد سریع نتورک نه تنها در ایالات متحده بلکه در دیگر قاره ها  نیز به خوبی آن ایالت کسب کرده است.
در اوایل دهه 1960 میلادی دو تن از توزیع کنندگان شرکت Nutralite با نام های Richard Devos  و Jay van Andel از این شرکت جدا شدند تا به صورت مستقل به فعالیت خود در این زمینه بپردازند و با رشد سریع خود سبب به وجود آمدن بزرگترین شرکت MLM دنیا با نام Amway  شدند.
این شرکت درابتدا در زمینه فروش لوازم منزل و محصولات آرایشی  و بهداشتی و شوینده ها فعالیت خود را آغاز کرد  و سپس در صدد خرید شرکت Nuralite (که از آن منشا گرفته بود ) برآمد، تا مکمل های غذایی را نیز به محصولات خود اضافه کند.
در همان زمان که amway متولد شده بود  فرد دیگری نیز با نام Dr.forrest  از شرکت مذبور جدا شد و شرکت جدیدی را با نام Shaklee  تاسیس کرد.
امروزه چندین هزار  شرکت وجود دارد که به صورت شبکه ای و هرمی محصولات خود را به فروش میرسانند . همچنین چندین برند مطرح دنیا با نام های ,oriflamme,avon,discoverytoys,tapper ware kleenez با استفاده از این زمینه در فروش، کسب و کار خود را به صورت فوق العاده ای در سطح جهانی گسترش داده اند .
گرچه انتقادات و اتهامات  بسیاری  توسط منتقدان صنعت ، تجارت و دولت در برابر این سیستم فروش و این دست از شرکت ها وجود دارد  اما اعداد و ارقام نشان میدهد که این شیوه فروش در ایجاد کسب و کار در سالهای اخیر بسیار موفق بوده است.
اتحادیه فروش مستقیم ایالات متحده گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه در سال 1990 میلادی تنها 25% اعضای شرکت های MLM  فعال بوده و درگیر فروش محصولات شرکت خود بوده اند و این در حالی است که در سال 2009 تعداد این اعضای فعال به 94% افزایش یافت.
 همانطور که میبینید آمار ها و اعداد و ارقام  روند رو به رشد این شرکت ها را نشان میدهد واغلب افراد  حقیقی که حال میلیونر شده اند داستان های موفقیتشان را به اشتراک میگذارند.
شایان ذکر است که این علاقه رو به رشد برای فعالیت در زمینه شرکت های هرمی  و بازاریابی در عرصه صنعت و تجارت  سوالها و ابهاماتی را راجع به اعتبار این شرکت ها به وجود می آورد  . برخی بر این باورند که این متد شیوه ای معیوب است  و درآمد کسب شده در این شرکتها از فروش محصولات نبوده بلکه از استخدام توزیع کنندگان و بازاریابان بدست می آید.
چین این شیوه فروش را از سال 1998 میلادی ممنوع اعلام کرد هرچند که  رشد و گسترش این کشوردر زمینه تجارت بی سابقه است.

 

تاریخ انتشار   :   1397-04-26